П.И. Чайковский. Сентиментальный вальс - Михаил Плетнев
текст песни
59
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
П.И. Чайковский. Сентиментальный вальс - Михаил Плетнев - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
Музыковед Анна Петрова.
"Ещё раз о Вальсе!"
Иоганн Штраус-младший прожил долгую жизнь,в течение которой он вместе со своим оркестром и без него объездил весь мир.Так несколько сезонов подряд Капелла Штрауса давала концерты в дачном Павловске под Петербургом,которые пользовались огромной популярностью и в результате которых был создан чудесный вальс«Прощание с Петербургом».
Вальс покорил мир!Его танцевали везде и всюду.Подобно тому,как 18век был эпохой менуэта,а 21век «корчится в судорогах» под грохот рока,19век стал веком вальса,избрал своим символом вальс,нашёл и выразил себя в вальсе.Но почему?В чём тайна магии вальса?Есть танцы,чьё содержание,смысл определяется не внешним обликом,не эмоциональными корнями,а тем хореографическим принципом,что лежит в их основе,а также порождаемые этим принципом:ритмической формулой,интонационной лексикой.Таковы ВАЛЬС и ТАНГО.Особенно ВАЛЬС!Весь танец становится своего рода сверхъязыком,отражающим и воплощающим глубинные,наиболее потаённые,порой непередаваемые другими выразительными средствами,пласты и стороны бытия.Прежде всего,вальс предельно демократичен.В однообразии своего кружения он един и одинаков для всех.Более того,все люди,независимо от своего положения, одинаковы и равны в вальсе.Если в придворном танце,особенно в менуэте,каждый шаг был предписан и расписан;был строго подчинён церемониалу и этикету,и этот порядок танца,положение танцующих,их роль в танце,сами хореографические фигуры отражали социальный статус его участников,то вальс дал свободу индивидуальной экспрессии,свободу выражения личности.Кто-то однажды подметил,что ещё никому не удалось станцевать вальс втроём. Однообразие движения танцующей пары,подчинение двоих этому единому бесконечному кружению создаёт удивительное чувство объединённости,отгороженности от всего мира.Где,как ни здесь,могли лучше всего выразить себя тот индивидуализм,то гипертрофированное осознание своего Я,его исключительность и неповторимость,отъединение этого Я от окружающего,что привнёс с собой 19век.И в то же время,где,как ни в вальсе создавалась иллюзия соединения с другим Я,найденном в этом безбрежном мире.Вальс порождал и другую иллюзию полёта в неизведанное,погружение в чарующий,чистый,манящий красотой мир,иллюзию освобождения от суетности,пошлости окружающего.Ни эта ли иллюзия объединённости полёта,отрыва от прозы действительности создавала вальсу его романтический ореол?
Но и это не объясняет до конца силу магической тайны вальса,магической силы самого принципа вальсовости.За внешней простотой скрыта бездонная глубина.Вальс двуличен.С одной стороны,он кажется предельно динамичным-он весь в бесконечном,неостанавливающемся ни на миг движении.Но это движение по кругу–оно однообразно,и это однообразие порождает ощущение статики,заворожённости,застылости на одном месте.Полёт и его скованность,порыв и невозможность оторваться,кружение всё в одном и в одном пределе и невозможность вырваться из этого предела.Эта двойственность вальса как нельзя лучше передавала,пожалуй,наиболее существенную,глубинную эмоционально-психологическую доминанту 19века,порыв человека к светлому миру мечты и невозможность вырваться из жёстких рамок обыденности,тоску по идеалу и запертость в пределах трезвомыслящего благополучия,погоню за прекрасным сном,уход в мир фантазии из мира холодного расчёта,полное одиночество человека в обществе бездушного эгоизма.Ни эта ли затаённая тоска по какому-то другому,лучшему,миру;полёт мечты за неуловимой,ускользающей сказкой с такой силой и изысканной красотой воплотились в бесчисленных вальсовых поэмах,начиная с «Вальса-Фантазии»М.Глинки.
"Ещё раз о Вальсе!"
Иоганн Штраус-младший прожил долгую жизнь,в течение которой он вместе со своим оркестром и без него объездил весь мир.Так несколько сезонов подряд Капелла Штрауса давала концерты в дачном Павловске под Петербургом,которые пользовались огромной популярностью и в результате которых был создан чудесный вальс«Прощание с Петербургом».
Вальс покорил мир!Его танцевали везде и всюду.Подобно тому,как 18век был эпохой менуэта,а 21век «корчится в судорогах» под грохот рока,19век стал веком вальса,избрал своим символом вальс,нашёл и выразил себя в вальсе.Но почему?В чём тайна магии вальса?Есть танцы,чьё содержание,смысл определяется не внешним обликом,не эмоциональными корнями,а тем хореографическим принципом,что лежит в их основе,а также порождаемые этим принципом:ритмической формулой,интонационной лексикой.Таковы ВАЛЬС и ТАНГО.Особенно ВАЛЬС!Весь танец становится своего рода сверхъязыком,отражающим и воплощающим глубинные,наиболее потаённые,порой непередаваемые другими выразительными средствами,пласты и стороны бытия.Прежде всего,вальс предельно демократичен.В однообразии своего кружения он един и одинаков для всех.Более того,все люди,независимо от своего положения, одинаковы и равны в вальсе.Если в придворном танце,особенно в менуэте,каждый шаг был предписан и расписан;был строго подчинён церемониалу и этикету,и этот порядок танца,положение танцующих,их роль в танце,сами хореографические фигуры отражали социальный статус его участников,то вальс дал свободу индивидуальной экспрессии,свободу выражения личности.Кто-то однажды подметил,что ещё никому не удалось станцевать вальс втроём. Однообразие движения танцующей пары,подчинение двоих этому единому бесконечному кружению создаёт удивительное чувство объединённости,отгороженности от всего мира.Где,как ни здесь,могли лучше всего выразить себя тот индивидуализм,то гипертрофированное осознание своего Я,его исключительность и неповторимость,отъединение этого Я от окружающего,что привнёс с собой 19век.И в то же время,где,как ни в вальсе создавалась иллюзия соединения с другим Я,найденном в этом безбрежном мире.Вальс порождал и другую иллюзию полёта в неизведанное,погружение в чарующий,чистый,манящий красотой мир,иллюзию освобождения от суетности,пошлости окружающего.Ни эта ли иллюзия объединённости полёта,отрыва от прозы действительности создавала вальсу его романтический ореол?
Но и это не объясняет до конца силу магической тайны вальса,магической силы самого принципа вальсовости.За внешней простотой скрыта бездонная глубина.Вальс двуличен.С одной стороны,он кажется предельно динамичным-он весь в бесконечном,неостанавливающемся ни на миг движении.Но это движение по кругу–оно однообразно,и это однообразие порождает ощущение статики,заворожённости,застылости на одном месте.Полёт и его скованность,порыв и невозможность оторваться,кружение всё в одном и в одном пределе и невозможность вырваться из этого предела.Эта двойственность вальса как нельзя лучше передавала,пожалуй,наиболее существенную,глубинную эмоционально-психологическую доминанту 19века,порыв человека к светлому миру мечты и невозможность вырваться из жёстких рамок обыденности,тоску по идеалу и запертость в пределах трезвомыслящего благополучия,погоню за прекрасным сном,уход в мир фантазии из мира холодного расчёта,полное одиночество человека в обществе бездушного эгоизма.Ни эта ли затаённая тоска по какому-то другому,лучшему,миру;полёт мечты за неуловимой,ускользающей сказкой с такой силой и изысканной красотой воплотились в бесчисленных вальсовых поэмах,начиная с «Вальса-Фантазии»М.Глинки.
Musicologist Anna Petrova.
"Once again about the waltz!"
Johann Strauss-Jrhest lived a long life during which he together with his orchestra and without him there was a whole world. Farewell to Petersburg. "
Waltz won the world! He was danced everywhere and everywhere. Apparently how 18 days was the era of Menuet, and 21Wek "writhing in cramps" under the roar of rock, 19Vek became a century of the Waltz, chose Waltz in his symbol, found and expressed himself in the Waltse. But why? What is the mystery of the Magic Waltz? There are dancing, whose content, meaning is not determined by an external appearance, not emotional roots, and the choreographic principle, which lies with them, and also generated by this principle: the rhythmic formula, intonation vocabulary. Takov waltz and tango. Especially waltz! The whole dance becomes a kind of supervisor, reflecting and embodying the deep, most hidden, sometimes indescribable by other expressive means, layers and parties of being. Payment of everything, the waltz is extremely democratic. In the uniforms of his circle, it is one and the same for all. Moreover, All people, regardless of their position, are the same and equal in the waltz. If in court dance, especially in Menuet, each step was prescribed and was painted; was strictly subordinate to the ceremonial and etiquette, and this A row of dance, the position of dancing, their role in the dance, the choreographic figures themselves reflected the social status of his participants, then the waltz gave freedom of individual expression, the freedom of expression. This once noticed that it was not yet possible to dance waltz threesome. The monotony of the movement of the dancing couple, the subordination of two of this single infinite circle creates an amazing sense of combining, dedication from all over the world. Where, or here, it was best to express themselves that individualism, then the hypertrophied awareness of my own, its exclusivity and uniqueness, deducting it from The surrounding, which will be brought with me on 19V. And at the same time, where, as none of the Waltz, the illusion of the connection with the other I found in this vast world was created. Wals spent another illusion of flights in the uncharted, immersion in a charming, pure, having beauty The world, the illusion of the liberation from judacy, the vulgarity of the surrounding. Do you have the illusion of the combination of flight, the separation from the prose of reality created Walsa his romantic halo?
But this does not explain to the end the power of the magic secret of the Waltz, the magical force of the most advisory principle. The bottomless depth is hidden. The bottomless depth is hidden. Double-liter. With the one hand, it seems extremely dynamic - it is all in an infinite, not necessarily on a moment of movement. But this Movement in a circle - it is monotonous, and this monotony generates a feeling of statics, settric, frosts in one place. It is also its stiffness, glowing and the inability to break away, steep all in one and in one limit and the impossibility of breaking out of this limit. This is the duality of the Waltz It is impossible to hand over, perhaps, the most significant, deep emotional-psychological dominant of 19 months, glowing a person to the bright world of the dreams and the inability to escape from the hard framework of commonplace, longing for the ideal and location within the sober-minded well-being, chase for a beautiful sleep, care to the world of fantasy from The world of cold calculation, the full loneliness of a person in the society of soulless egoism. If this is a hidden melancholy Once, the best, the best, peace; the flight of dreams behind the elusive, elusive fairy tale with such force and exquisite beauty was embodied in countless waltovoy poems, starting with the "Waltz-Fantasy" M. Glinka.
"Once again about the waltz!"
Johann Strauss-Jrhest lived a long life during which he together with his orchestra and without him there was a whole world. Farewell to Petersburg. "
Waltz won the world! He was danced everywhere and everywhere. Apparently how 18 days was the era of Menuet, and 21Wek "writhing in cramps" under the roar of rock, 19Vek became a century of the Waltz, chose Waltz in his symbol, found and expressed himself in the Waltse. But why? What is the mystery of the Magic Waltz? There are dancing, whose content, meaning is not determined by an external appearance, not emotional roots, and the choreographic principle, which lies with them, and also generated by this principle: the rhythmic formula, intonation vocabulary. Takov waltz and tango. Especially waltz! The whole dance becomes a kind of supervisor, reflecting and embodying the deep, most hidden, sometimes indescribable by other expressive means, layers and parties of being. Payment of everything, the waltz is extremely democratic. In the uniforms of his circle, it is one and the same for all. Moreover, All people, regardless of their position, are the same and equal in the waltz. If in court dance, especially in Menuet, each step was prescribed and was painted; was strictly subordinate to the ceremonial and etiquette, and this A row of dance, the position of dancing, their role in the dance, the choreographic figures themselves reflected the social status of his participants, then the waltz gave freedom of individual expression, the freedom of expression. This once noticed that it was not yet possible to dance waltz threesome. The monotony of the movement of the dancing couple, the subordination of two of this single infinite circle creates an amazing sense of combining, dedication from all over the world. Where, or here, it was best to express themselves that individualism, then the hypertrophied awareness of my own, its exclusivity and uniqueness, deducting it from The surrounding, which will be brought with me on 19V. And at the same time, where, as none of the Waltz, the illusion of the connection with the other I found in this vast world was created. Wals spent another illusion of flights in the uncharted, immersion in a charming, pure, having beauty The world, the illusion of the liberation from judacy, the vulgarity of the surrounding. Do you have the illusion of the combination of flight, the separation from the prose of reality created Walsa his romantic halo?
But this does not explain to the end the power of the magic secret of the Waltz, the magical force of the most advisory principle. The bottomless depth is hidden. The bottomless depth is hidden. Double-liter. With the one hand, it seems extremely dynamic - it is all in an infinite, not necessarily on a moment of movement. But this Movement in a circle - it is monotonous, and this monotony generates a feeling of statics, settric, frosts in one place. It is also its stiffness, glowing and the inability to break away, steep all in one and in one limit and the impossibility of breaking out of this limit. This is the duality of the Waltz It is impossible to hand over, perhaps, the most significant, deep emotional-psychological dominant of 19 months, glowing a person to the bright world of the dreams and the inability to escape from the hard framework of commonplace, longing for the ideal and location within the sober-minded well-being, chase for a beautiful sleep, care to the world of fantasy from The world of cold calculation, the full loneliness of a person in the society of soulless egoism. If this is a hidden melancholy Once, the best, the best, peace; the flight of dreams behind the elusive, elusive fairy tale with such force and exquisite beauty was embodied in countless waltovoy poems, starting with the "Waltz-Fantasy" M. Glinka.