Русичи - Горы Воробьёвские
текст песни
45
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
Русичи - Горы Воробьёвские - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
Горы Воробьёвские ЗИМНИЙ ЦИКЛ(новогодний)
Прослеживается мифологическая цепочка: горы Воробьёвские—белгорюч камень—речка из под него( Ра или Смородина)—Ракитов куст—на нём млад сизой орёл.
Видимо это изначальное мифологическое пространство, где горы это место, где в будущем появится большой город (Москва), бел горюч камень это «алтарь земли и неба», из-под которого течёт священная река Смородина или Ра (Москва-река напр.), Ракитов куст—это Древо жизни, а млад сизой орёл—симолизирует божество дохристианского пантеона(Сварог или Перун). (Можно вспомнить библейский сюжет про «горящий куст», из которого с Моисеем разговаривал бог) и пр. Такие основополагающие притчи пелись на Руси в «установочные периоды», когда старое сменялось новым напр. в новый год. Они напоминали о стабильности русского мирового порядка.
Комм.И.А. Савельевой: Тогда что символизирует ворон в когтях орла и при чём тут тело белое молодецкое, про которое орёл его "честью спрашивал"? А, ну да, "поздние наслоения" наверное... Горы - это граница миров (человеческого и иного), бел-горюч камень - Солнце, река - "из-под солнышка" и вообще "оттуда" - это да. А насчёт Москвы не обольщайтесь - сия устойчивая мифологема старше Киева и городов вообще. Да и "Коровья река" (перевод Москвы с югорского) - как-то не тянет. Названия гор могут быть любые: помимо Воробьёвских (центрально - госуларственных) встречаются: Закавказские, Прибайкальские, Заюланьские и даже Майновские (Турция - некрасовцы). Протяжная мужская песня периода складывания устойчивых воинских соединений (казачества, потом - регулярной армии). Была широко распространена во всех регионах России. Оригинал этого конкретно образца происходит из Смоленской области и опубликован на пластинке "Песни хора М.Е. Пятницкого с крестьянами" - валиковые записи 1914 года.Форма на любой территории узнаваема, хотя напев и имеет множество региональных вариантов.
Глазов:...никаких "позднейших наслоений...", думаю. Но глупо игнорировать известную схему...если ворон в когтях--то отражение главного мифа о боге и его противнике. А тело молодецкое--стандарт множества песен 18-19вв(напр. "чёрный ворон") вот тут "наслоение" возмьжно вполне. Но может я чего пропустил, читая былины?..Конечно, бел-горюч камень--солнце. Однако не следует также игнорировать другой "древнейший стандарт"--ромб со крестом и 4-мя точками или обряд закладки старинного дома(Б.А.Рыбаков) или, наконец, образ сакрального пространства с 4-мя камнями по сторонам, света, где летней--соотв." бел-горюч..."(кстати это наивысшее полож. солнца над гориз.)(иногда "перетекает" в "центр")--соотв. свящ. горе(у руссов--Эльбрус, у других нар. Меру,Фудзи и т.д...). А про Москву и реку сказал условно, имея ввиду некий центр, который, конечно же, переменчив(как и сами столицы ,которые, в "обозримой" истории менялиись, кажись, 9 раз(?)(ну уж 7-мь--точно!)...а древо жизни всегда в центре...Кстати мифология именно Москвы и Боровицкого холма хорошо проработана (см). Уверен, необходимо в школах настойчиво изучать этот древний русский "стандарт", предварительно его "уточнив", т.к. это мифологический и мировоззренческий ключ к элементарным познаниям. Тогда многие разночтения покажутся нелепыми.
Прослеживается мифологическая цепочка: горы Воробьёвские—белгорюч камень—речка из под него( Ра или Смородина)—Ракитов куст—на нём млад сизой орёл.
Видимо это изначальное мифологическое пространство, где горы это место, где в будущем появится большой город (Москва), бел горюч камень это «алтарь земли и неба», из-под которого течёт священная река Смородина или Ра (Москва-река напр.), Ракитов куст—это Древо жизни, а млад сизой орёл—симолизирует божество дохристианского пантеона(Сварог или Перун). (Можно вспомнить библейский сюжет про «горящий куст», из которого с Моисеем разговаривал бог) и пр. Такие основополагающие притчи пелись на Руси в «установочные периоды», когда старое сменялось новым напр. в новый год. Они напоминали о стабильности русского мирового порядка.
Комм.И.А. Савельевой: Тогда что символизирует ворон в когтях орла и при чём тут тело белое молодецкое, про которое орёл его "честью спрашивал"? А, ну да, "поздние наслоения" наверное... Горы - это граница миров (человеческого и иного), бел-горюч камень - Солнце, река - "из-под солнышка" и вообще "оттуда" - это да. А насчёт Москвы не обольщайтесь - сия устойчивая мифологема старше Киева и городов вообще. Да и "Коровья река" (перевод Москвы с югорского) - как-то не тянет. Названия гор могут быть любые: помимо Воробьёвских (центрально - госуларственных) встречаются: Закавказские, Прибайкальские, Заюланьские и даже Майновские (Турция - некрасовцы). Протяжная мужская песня периода складывания устойчивых воинских соединений (казачества, потом - регулярной армии). Была широко распространена во всех регионах России. Оригинал этого конкретно образца происходит из Смоленской области и опубликован на пластинке "Песни хора М.Е. Пятницкого с крестьянами" - валиковые записи 1914 года.Форма на любой территории узнаваема, хотя напев и имеет множество региональных вариантов.
Глазов:...никаких "позднейших наслоений...", думаю. Но глупо игнорировать известную схему...если ворон в когтях--то отражение главного мифа о боге и его противнике. А тело молодецкое--стандарт множества песен 18-19вв(напр. "чёрный ворон") вот тут "наслоение" возмьжно вполне. Но может я чего пропустил, читая былины?..Конечно, бел-горюч камень--солнце. Однако не следует также игнорировать другой "древнейший стандарт"--ромб со крестом и 4-мя точками или обряд закладки старинного дома(Б.А.Рыбаков) или, наконец, образ сакрального пространства с 4-мя камнями по сторонам, света, где летней--соотв." бел-горюч..."(кстати это наивысшее полож. солнца над гориз.)(иногда "перетекает" в "центр")--соотв. свящ. горе(у руссов--Эльбрус, у других нар. Меру,Фудзи и т.д...). А про Москву и реку сказал условно, имея ввиду некий центр, который, конечно же, переменчив(как и сами столицы ,которые, в "обозримой" истории менялиись, кажись, 9 раз(?)(ну уж 7-мь--точно!)...а древо жизни всегда в центре...Кстати мифология именно Москвы и Боровицкого холма хорошо проработана (см). Уверен, необходимо в школах настойчиво изучать этот древний русский "стандарт", предварительно его "уточнив", т.к. это мифологический и мировоззренческий ключ к элементарным познаниям. Тогда многие разночтения покажутся нелепыми.
Mountains Vorobyovo Winter Cycle (New Year)
The mythological chain is traced: the Vorobyovsky mountains - a white -male stone - a river from under it (ra or currants) - Razykites bush - in the young one to him a siza eagle.
Apparently this is the initial mythological space where the mountains are a place where a large city (Moscow) will appear in the future, a white combustible stone is an “altar of land and sky”, from which the sacred river of Courorodin or Ra (Moscow-River for example) flows, Rakitov bush is a tree of life, and a young sizu eagle - symolicizes the deity of the pre -Christian pantheon (Svarog or Perun). (You can recall the biblical plot about the “burning bush”, from which God spoke to Moses), etc. Such fundamental parables sang in Russia in “installation periods”, when the old was replaced by the new eg. In the New Year. They reminded of the stability of the Russian world order.
Kom.I.A. Savelyeva: Then what symbolizes the raven in the claws of the eagle and what does the white fellow body have to do with it, about which the eagle asked him "honor"? And, yes, “late layers” probably ... Mountains are the border of the worlds (human and other), white -horned stone - the sun, the river - “from under the sun” and “from there” - this is yes. And about Moscow, do not flatter yourself - this stable mythologist older than Kyiv and cities in general. Yes, and the "cow river" (translation of Moscow from Ugra) - somehow does not pull. The names of the mountains can be any: in addition to the Vorobyovsky (central - sovereign) there are: Transcaucasian, Baikal, Zayulin and even Minovskiye (Turkey - Nekrasovites). A lingering male song of the period of stabbed military formations (Cossacks, then - regular army). Was widespread in all regions of Russia. The original of this particular sample comes from the Smolensk region and is published on the record "Songs of the Chora M.E. Pyatnitsky with peasants" - roller records of 1914. The form on any territory is recognizable, although the melting has many regional options.
Glazov: ... no "later layers ...", I think. But it is stupid to ignore the well-known scheme ... If the raven in claws is a reflection of the main myth of God and his enemy. And the body of a well done-the standard of many songs 18-19V (e.g. "Black Raven") here "layering" is completely quite. But maybe I missed something, reading the epics? .. Of course, a white-horn stone-sun. However, one should also not ignore another “ancient standard”-rhombus with a cross and 4 points or a rite of laying an old house (B.A. Rybakov) or, finally, the image of a sacred space with 4 stones on the sides, light, where Summer-SOOTOT. "Beli-mountain ..." (by the way, this is the highest position of the sun above the horizon.) (sometimes "flows" into the "center")-corresponding. Holy. Woe (at Russes-Elbrus, at other narcosals. Meru, Fuji, etc. ...). And the river said about Moscow and the river, keeping in mind a certain center, which, of course, is changeable (like the capitals themselves, who, in the “foreseeable” history, seem, 9 times (?) (Well, 7-minute !) ... and the tree of life is always in the center ... By the way, the mythology of Moscow and the Borovitsky hill is well worked out (cm). I am sure that it is necessary to persistently study this ancient Russian "standard" in schools, after "clarifying it", because . This is a mythological and worldview key to elementary knowledge. Then many discrepancies will seem absurd.
The mythological chain is traced: the Vorobyovsky mountains - a white -male stone - a river from under it (ra or currants) - Razykites bush - in the young one to him a siza eagle.
Apparently this is the initial mythological space where the mountains are a place where a large city (Moscow) will appear in the future, a white combustible stone is an “altar of land and sky”, from which the sacred river of Courorodin or Ra (Moscow-River for example) flows, Rakitov bush is a tree of life, and a young sizu eagle - symolicizes the deity of the pre -Christian pantheon (Svarog or Perun). (You can recall the biblical plot about the “burning bush”, from which God spoke to Moses), etc. Such fundamental parables sang in Russia in “installation periods”, when the old was replaced by the new eg. In the New Year. They reminded of the stability of the Russian world order.
Kom.I.A. Savelyeva: Then what symbolizes the raven in the claws of the eagle and what does the white fellow body have to do with it, about which the eagle asked him "honor"? And, yes, “late layers” probably ... Mountains are the border of the worlds (human and other), white -horned stone - the sun, the river - “from under the sun” and “from there” - this is yes. And about Moscow, do not flatter yourself - this stable mythologist older than Kyiv and cities in general. Yes, and the "cow river" (translation of Moscow from Ugra) - somehow does not pull. The names of the mountains can be any: in addition to the Vorobyovsky (central - sovereign) there are: Transcaucasian, Baikal, Zayulin and even Minovskiye (Turkey - Nekrasovites). A lingering male song of the period of stabbed military formations (Cossacks, then - regular army). Was widespread in all regions of Russia. The original of this particular sample comes from the Smolensk region and is published on the record "Songs of the Chora M.E. Pyatnitsky with peasants" - roller records of 1914. The form on any territory is recognizable, although the melting has many regional options.
Glazov: ... no "later layers ...", I think. But it is stupid to ignore the well-known scheme ... If the raven in claws is a reflection of the main myth of God and his enemy. And the body of a well done-the standard of many songs 18-19V (e.g. "Black Raven") here "layering" is completely quite. But maybe I missed something, reading the epics? .. Of course, a white-horn stone-sun. However, one should also not ignore another “ancient standard”-rhombus with a cross and 4 points or a rite of laying an old house (B.A. Rybakov) or, finally, the image of a sacred space with 4 stones on the sides, light, where Summer-SOOTOT. "Beli-mountain ..." (by the way, this is the highest position of the sun above the horizon.) (sometimes "flows" into the "center")-corresponding. Holy. Woe (at Russes-Elbrus, at other narcosals. Meru, Fuji, etc. ...). And the river said about Moscow and the river, keeping in mind a certain center, which, of course, is changeable (like the capitals themselves, who, in the “foreseeable” history, seem, 9 times (?) (Well, 7-minute !) ... and the tree of life is always in the center ... By the way, the mythology of Moscow and the Borovitsky hill is well worked out (cm). I am sure that it is necessary to persistently study this ancient Russian "standard" in schools, after "clarifying it", because . This is a mythological and worldview key to elementary knowledge. Then many discrepancies will seem absurd.
Другие песни исполнителя: