Старонижегородское - Большой фигурный вальс
текст песни
23
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
Старонижегородское - Большой фигурный вальс - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
Автор И.Н.Кусов ( По описанию : Ленинградский Государственный институт культуры им. Н.К.Крупской «Методическая разработка» Л. 1981)
1 часть
4 такта – Балансэ по линии танца-против л.т.; не подавая других рук. Руки - касаются только левая рука дамы и правая кавалера. Повторить фигуру еще раз.
2 такта - променад по линии танца: пара раскрывается лицом по линии танца, с внешних ног, и делает два вальсовых шага по линии танца.
2 такта - Соло, в конце встают в вальсовую позицию
8 тактов - вальс
2 часть
4 такта - раскрытие-закрытие 2 раза. Раскрытие: пара раскрывается по линии танца, как в променаде, но чуть сильнее разворачиваясь друг к другу спинами. На закрытии кавалер и дама оказываются лицом друг к другу, но рук не подают.
2 такта - променад по линии танца
2 такта - Соло. В конце становимся в "дощечку": дама, делая второй вальсовый шаг при расходе, чуть не доворачивается до исходного положения, а кавалер - наоборот, делает поворот чуть больший, чем до исходного положения. В итоге на начало "дощечки" дама стоит спиной по линии танца, а кавалер лицом. Левая рука у каждого за спиной и держит вытянутую правую руку партнера.
4 такта - "дощечка": четыре вальсовых шага в вышеописанном положении по кругу по часовой стрелке. Проходим около ? круга.
4 такта - обвод дамы: кавалер левой рукой берет правую руку дамы и обводит ее вокруг себя. На последний такт кавалер меняет руку на правую, правые руки кавалера и дамы подняты над головой дамы.
3 часть
8 тактов - дама идет под рукой вальсовым шагом, кавалер - вальсовым шагом вперед по линии танца.
4 такта - кавалер берет левой рукой левую руку дамы, правая& у дамы за спиной, не касаясь ее. Вальсовым шагом проходят небольшой круг против часовой стрелки, заканчивая лицом по линии танца.
4 такта - 4 па марше (4 шага, по одному шагу на такт, с правых ног), на последнем подают руки: у дамы правая поднята наверх, левая как бы обнимает талию. Кавалер берет левой рукой правую руку дамы, а правой левую.
4 часть
4 такта - "вертушка". Кавалер: делает 4 шага вальсовой дорожки по линии танца на четвертом шаге разворачиваясь лицом против линии танца. Дама: 1 такт - вальсовый шаг по часовой стрелке, становясь спиной к кавалеру; 2 такт - вальсовый шаг по ч.с, становясь лицом к кавалеру. Руки - лодочкой. 3 такт - кавалер пропускает даму под своей правой рукой; 4 такт - дама заканчивает поворот, оказывается лицом против линии танца. Руки приходят в исходное положение, как в начале "вертушки"
4 такта - "вертушка" против линии танца. Кавалер: делает 4 шага вальсовой дорожки против линии танца, на четвертом шаге разворачиваясь лицом к даме, спиной к центру зала. Дама: 1 такт - вальсовый шаг против линии танца по прямой; 2 такт - вальсовый шаг против часовой стрелки, становясь спиной к кавалеру; 3 такт - вальсовый шаг против ч.с, становясь лицом к кавалеру; 4 такт - дама делает поворот под правой рукой кавалера.
8 тактов - вальс.
1 часть
4 такта – Балансэ по линии танца-против л.т.; не подавая других рук. Руки - касаются только левая рука дамы и правая кавалера. Повторить фигуру еще раз.
2 такта - променад по линии танца: пара раскрывается лицом по линии танца, с внешних ног, и делает два вальсовых шага по линии танца.
2 такта - Соло, в конце встают в вальсовую позицию
8 тактов - вальс
2 часть
4 такта - раскрытие-закрытие 2 раза. Раскрытие: пара раскрывается по линии танца, как в променаде, но чуть сильнее разворачиваясь друг к другу спинами. На закрытии кавалер и дама оказываются лицом друг к другу, но рук не подают.
2 такта - променад по линии танца
2 такта - Соло. В конце становимся в "дощечку": дама, делая второй вальсовый шаг при расходе, чуть не доворачивается до исходного положения, а кавалер - наоборот, делает поворот чуть больший, чем до исходного положения. В итоге на начало "дощечки" дама стоит спиной по линии танца, а кавалер лицом. Левая рука у каждого за спиной и держит вытянутую правую руку партнера.
4 такта - "дощечка": четыре вальсовых шага в вышеописанном положении по кругу по часовой стрелке. Проходим около ? круга.
4 такта - обвод дамы: кавалер левой рукой берет правую руку дамы и обводит ее вокруг себя. На последний такт кавалер меняет руку на правую, правые руки кавалера и дамы подняты над головой дамы.
3 часть
8 тактов - дама идет под рукой вальсовым шагом, кавалер - вальсовым шагом вперед по линии танца.
4 такта - кавалер берет левой рукой левую руку дамы, правая& у дамы за спиной, не касаясь ее. Вальсовым шагом проходят небольшой круг против часовой стрелки, заканчивая лицом по линии танца.
4 такта - 4 па марше (4 шага, по одному шагу на такт, с правых ног), на последнем подают руки: у дамы правая поднята наверх, левая как бы обнимает талию. Кавалер берет левой рукой правую руку дамы, а правой левую.
4 часть
4 такта - "вертушка". Кавалер: делает 4 шага вальсовой дорожки по линии танца на четвертом шаге разворачиваясь лицом против линии танца. Дама: 1 такт - вальсовый шаг по часовой стрелке, становясь спиной к кавалеру; 2 такт - вальсовый шаг по ч.с, становясь лицом к кавалеру. Руки - лодочкой. 3 такт - кавалер пропускает даму под своей правой рукой; 4 такт - дама заканчивает поворот, оказывается лицом против линии танца. Руки приходят в исходное положение, как в начале "вертушки"
4 такта - "вертушка" против линии танца. Кавалер: делает 4 шага вальсовой дорожки против линии танца, на четвертом шаге разворачиваясь лицом к даме, спиной к центру зала. Дама: 1 такт - вальсовый шаг против линии танца по прямой; 2 такт - вальсовый шаг против часовой стрелки, становясь спиной к кавалеру; 3 такт - вальсовый шаг против ч.с, становясь лицом к кавалеру; 4 такт - дама делает поворот под правой рукой кавалера.
8 тактов - вальс.
The author of I.N. Kusov (according to the description: Leningrad State Institute of Culture named after N.K. Krupskaya "Methodological development" L. 1981)
1 part
4-tact-balance along the dance line-condenser L.T.; Without giving other hands. Hands - only the left hand of the lady and the right gentleman touch. Repeat the figure again.
2 Tact - Promenade along the dance line: The couple is revealed to the face along the dance line, from external legs, and takes two waltzes along the dance line.
2 Tact - Solo, at the end they stand in a folly position
8 tactes - waltz
2 part
4 tact - disclosure -cover 2 times. Disclosure: The couple is opened along the dance line, as in a promenade, but slightly more expanding to each other's backs. At the closure, the gentleman and the lady are facing each other, but they do not give their hands.
2 tact - promenade through the dance line
2 tacts - solo. In the end, we become a “plank”: the lady, taking the second waltz step at the expense, almost argues to the starting position, and the cavalier - on the contrary, makes the turn a little more than to the starting position. As a result, at the beginning of the "plank" the lady stands with her back along the dance line, and the gentleman is face. Each’s left hand behind him and holds the elongated right hand of the partner.
4th tact - "plank": four waltzed steps in the above position in a circle clockwise. Are we passing around? circle.
4 Tact - lady’s circuit: the gentleman with his left hand takes the lady's right hand and circles her around him. On the last clock, the gentleman changes his hand to the right, right hands of the gentleman and the ladies are raised above the head of the ladies.
3 part
8 Taks - the lady goes at hand with a waltz pitch, the cavalier - with a waltz step forward along the dance line.
4 Tact - Cavalier takes the lady’s left hand with his left hand, the right & at the lady behind her, without touching her. With a waltz pace, they pass a small circle counterclockwise, ending with the face along the dance line.
4 Tact - 4 PA marches (4 steps, one step by the beat, from the right legs), the latter hand over: the lady's right is raised up, the left as if hugs the waist. The gentleman takes the lady’s right hand with his left hand, and the right left.
4 part
4 Tact - "Turnip". Cavalier: Takes 4 steps of the waltz track along the dance line at the fourth step, turning his face against the dance line. Lady: 1 Tact - a waltz step clockwise, becoming a back to the gentleman; 2 Tact is a waltz step on a h.s, becoming facing a gentleman. Hands - with a boat. 3 Tact - Cavalier passes the lady under his right hand; 4 Tact - the lady ends the turn, turns out to be facing the dance line. Hands come to the starting position, as at the beginning of the "turntable"
4 Tact - "turntable" against the dance line. Cavalier: He takes 4 steps of the waltz path against the dance line, turning his face to the lady at the fourth step, with his back to the center of the hall. Lady: 1 Tact - a waltz step against the dance line in a straight line; 2 Tact - a waltz step counterclockwise, becoming his back to the gentleman; 3 Tact - a waltz step against a h.s, becoming facing a gentleman; 4 Tact - The lady makes a turn under the right hand of the gentleman.
8 tactes - waltz.
1 part
4-tact-balance along the dance line-condenser L.T.; Without giving other hands. Hands - only the left hand of the lady and the right gentleman touch. Repeat the figure again.
2 Tact - Promenade along the dance line: The couple is revealed to the face along the dance line, from external legs, and takes two waltzes along the dance line.
2 Tact - Solo, at the end they stand in a folly position
8 tactes - waltz
2 part
4 tact - disclosure -cover 2 times. Disclosure: The couple is opened along the dance line, as in a promenade, but slightly more expanding to each other's backs. At the closure, the gentleman and the lady are facing each other, but they do not give their hands.
2 tact - promenade through the dance line
2 tacts - solo. In the end, we become a “plank”: the lady, taking the second waltz step at the expense, almost argues to the starting position, and the cavalier - on the contrary, makes the turn a little more than to the starting position. As a result, at the beginning of the "plank" the lady stands with her back along the dance line, and the gentleman is face. Each’s left hand behind him and holds the elongated right hand of the partner.
4th tact - "plank": four waltzed steps in the above position in a circle clockwise. Are we passing around? circle.
4 Tact - lady’s circuit: the gentleman with his left hand takes the lady's right hand and circles her around him. On the last clock, the gentleman changes his hand to the right, right hands of the gentleman and the ladies are raised above the head of the ladies.
3 part
8 Taks - the lady goes at hand with a waltz pitch, the cavalier - with a waltz step forward along the dance line.
4 Tact - Cavalier takes the lady’s left hand with his left hand, the right & at the lady behind her, without touching her. With a waltz pace, they pass a small circle counterclockwise, ending with the face along the dance line.
4 Tact - 4 PA marches (4 steps, one step by the beat, from the right legs), the latter hand over: the lady's right is raised up, the left as if hugs the waist. The gentleman takes the lady’s right hand with his left hand, and the right left.
4 part
4 Tact - "Turnip". Cavalier: Takes 4 steps of the waltz track along the dance line at the fourth step, turning his face against the dance line. Lady: 1 Tact - a waltz step clockwise, becoming a back to the gentleman; 2 Tact is a waltz step on a h.s, becoming facing a gentleman. Hands - with a boat. 3 Tact - Cavalier passes the lady under his right hand; 4 Tact - the lady ends the turn, turns out to be facing the dance line. Hands come to the starting position, as at the beginning of the "turntable"
4 Tact - "turntable" against the dance line. Cavalier: He takes 4 steps of the waltz path against the dance line, turning his face to the lady at the fourth step, with his back to the center of the hall. Lady: 1 Tact - a waltz step against the dance line in a straight line; 2 Tact - a waltz step counterclockwise, becoming his back to the gentleman; 3 Tact - a waltz step against a h.s, becoming facing a gentleman; 4 Tact - The lady makes a turn under the right hand of the gentleman.
8 tactes - waltz.