Predanie.Ru - Павел Флоренский. Отец Алексей Мечев
текст песни
25
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
Predanie.Ru - Павел Флоренский. Отец Алексей Мечев - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
Иностранцы мало знают и почти не понимают внутреннюю жизнь Русской
Церкви, и потому интерес их обычно направлен на внешние случаи и
законодательство. Между тем даже большие события такого порядка проходят
мимо самой души церковной, отчасти вообще по чуждости ей внешних форм.
Реформы, и хорошие и плохие, лежат вне поля зрения церковного народа, и о
них когда заговаривают, то по мотивам не духовным, а скорее политическим.
Русская же Церковь и весь церковный народ всегда имеет в виду не реформы, а
преображение и одухотворение личности и жизни. Вот почему нащупать пульс
жизни в отношении Русской Церкви может лишь тот, кто ближе подходит к ее
деятелям, в которых церковное сознание признало особенно жизненные и
одухотворенные свои органы.
Для русской церковной истории XX века, и в особенности времени
революции, одним из таких органов был настоятель церкви Св. Николая на
Маросейке в Москве отец Алексей Мечев. Несмотря на незначительность этой
церкви, затерявшейся в деловой и шумной части города, Маросейская Община
имела громадное значение среди верующих не только Москвы, но и значительно
за ее пределами, по всей России; можно даже утверждать, что ее значение
относилось отчасти и к неверующим. Пока еще не пришло время учесть влияние
отца Алексея и написать подробную биографию этого замечательного человека.
Но несколько страниц о нем должны быть интересны друзьям духовной России.
II
О. Алексей Мечев родился 17 марта 1859 года в Москве. Следует отметить
связь его с Московским Митрополитом Филаретом, от которого вообще берет
начало большинство светлых явлении русской церковной жизни XIX и XX веков.
Отец Алексея Мечева -- Алексей Иванович в детском возрасте состоял певчим в
знаменитом Чудовском хоре. Один случай, когда ребенок чуть не погиб от
мороза и был спасен митрополитом Филаретом, сблизил их, и мальчик сделался
воспитанником Митрополита, бывшего духовным руководителем России более
полувека. Он сделал его потом регентом того же хора, в расцвете его славы.
Митрополит неустанно следил за жизнью семьи Мечевых и не раз показал свою
прозорливость в отношении Алексея, будущего деятеля, а тогда -- мальчика.
Благоговение и любовь к Филарету наполняли последнего с детства, и всегда он
указывал на него, как на величайший пример пастырства; от него же о. Алексей
Мечев воспринял самопожертвование и до безжалостности к себе требовательное
отношение к своему пастырскому долгу.
Учился о. Алексей сперва в Заиконоспасском Училище, а затем -- в
Московской Духовной Семинарии. Он предполагал потом сделаться врачом, но из
послушания матери поступил в псаломщики в церковь Знамения на Знаменку. Тут
ему пришлось много потерпеть от грубого настоятеля этой церкви, который
всячески третировал своего псаломщика, оскорблял и даже бил. "Бывало придешь
к нему,-- рассказывал брат о. Алексея,-- а он лежит на диване и плачет".
Однако о. Алексей сносил все с терпением и впоследствии благодарил Господа,
что Он дал ему пройти такую школу; а своего настоятеля, о. Георгия, он даже
вспоминал, как учителя, с большою любовью.
В 1884 г. Алексей Мечев женился, а 19 марта 1893 г. был рукоположен к
одной из самых маленьких церквей в Москве, Св. Николая на Маросейке. Бедный
приход, маленькая пустая церковь, развалившийся гнилой церковный дом,
построенный над ямою, куда стекалась вода со всего двора. Вот что ждало его
в его новом приходе. К этому еще прибавилась весьма серьезная хроническая
болезнь его горячо им любимой жены. Новому настоятелю приходилось ухаживать
за годами лежавшей неподвижно женой, заботиться о детях и вместе с тем
создать жизнь прихода, который существовал только юридически. Его меры в
этом направлении были встречены насмешками соседних священников и
недоброжелательством младших членов пр
Церкви, и потому интерес их обычно направлен на внешние случаи и
законодательство. Между тем даже большие события такого порядка проходят
мимо самой души церковной, отчасти вообще по чуждости ей внешних форм.
Реформы, и хорошие и плохие, лежат вне поля зрения церковного народа, и о
них когда заговаривают, то по мотивам не духовным, а скорее политическим.
Русская же Церковь и весь церковный народ всегда имеет в виду не реформы, а
преображение и одухотворение личности и жизни. Вот почему нащупать пульс
жизни в отношении Русской Церкви может лишь тот, кто ближе подходит к ее
деятелям, в которых церковное сознание признало особенно жизненные и
одухотворенные свои органы.
Для русской церковной истории XX века, и в особенности времени
революции, одним из таких органов был настоятель церкви Св. Николая на
Маросейке в Москве отец Алексей Мечев. Несмотря на незначительность этой
церкви, затерявшейся в деловой и шумной части города, Маросейская Община
имела громадное значение среди верующих не только Москвы, но и значительно
за ее пределами, по всей России; можно даже утверждать, что ее значение
относилось отчасти и к неверующим. Пока еще не пришло время учесть влияние
отца Алексея и написать подробную биографию этого замечательного человека.
Но несколько страниц о нем должны быть интересны друзьям духовной России.
II
О. Алексей Мечев родился 17 марта 1859 года в Москве. Следует отметить
связь его с Московским Митрополитом Филаретом, от которого вообще берет
начало большинство светлых явлении русской церковной жизни XIX и XX веков.
Отец Алексея Мечева -- Алексей Иванович в детском возрасте состоял певчим в
знаменитом Чудовском хоре. Один случай, когда ребенок чуть не погиб от
мороза и был спасен митрополитом Филаретом, сблизил их, и мальчик сделался
воспитанником Митрополита, бывшего духовным руководителем России более
полувека. Он сделал его потом регентом того же хора, в расцвете его славы.
Митрополит неустанно следил за жизнью семьи Мечевых и не раз показал свою
прозорливость в отношении Алексея, будущего деятеля, а тогда -- мальчика.
Благоговение и любовь к Филарету наполняли последнего с детства, и всегда он
указывал на него, как на величайший пример пастырства; от него же о. Алексей
Мечев воспринял самопожертвование и до безжалостности к себе требовательное
отношение к своему пастырскому долгу.
Учился о. Алексей сперва в Заиконоспасском Училище, а затем -- в
Московской Духовной Семинарии. Он предполагал потом сделаться врачом, но из
послушания матери поступил в псаломщики в церковь Знамения на Знаменку. Тут
ему пришлось много потерпеть от грубого настоятеля этой церкви, который
всячески третировал своего псаломщика, оскорблял и даже бил. "Бывало придешь
к нему,-- рассказывал брат о. Алексея,-- а он лежит на диване и плачет".
Однако о. Алексей сносил все с терпением и впоследствии благодарил Господа,
что Он дал ему пройти такую школу; а своего настоятеля, о. Георгия, он даже
вспоминал, как учителя, с большою любовью.
В 1884 г. Алексей Мечев женился, а 19 марта 1893 г. был рукоположен к
одной из самых маленьких церквей в Москве, Св. Николая на Маросейке. Бедный
приход, маленькая пустая церковь, развалившийся гнилой церковный дом,
построенный над ямою, куда стекалась вода со всего двора. Вот что ждало его
в его новом приходе. К этому еще прибавилась весьма серьезная хроническая
болезнь его горячо им любимой жены. Новому настоятелю приходилось ухаживать
за годами лежавшей неподвижно женой, заботиться о детях и вместе с тем
создать жизнь прихода, который существовал только юридически. Его меры в
этом направлении были встречены насмешками соседних священников и
недоброжелательством младших членов пр
Foreigners know little and almost do not understand the inner life of the Russian
Churches, and therefore their interest is usually aimed at external cases and
legislation. Meanwhile, even large events of this order are held
Past the Church Soul, partly in general, by alienity to her external forms.
Reforms, both good and bad, lie out of the field of vision of the church people, and about
When they are spelled, then based on the motives are not spiritual, but rather political.
The Russian Church and the entire church people always do not mean reform, but
Transfiguration and spiritualization of personality and life. That's why to find a pulse
life in relation to the Russian Church can only one who gets closer to her
figures in which church consciousness recognized especially life and
spiritualized their organs.
For Russian church history of the 20th century, and especially the time
revolution, one of these organs was the rector of the Church of St. Nicholas on
Maroseyka in Moscow Father Alexei Mechev. Despite the insignificance of this
churches lost in the business and noisy part of the city, the Marosey community
was of great importance among believers not only in Moscow, but also significantly
beyond its borders, throughout Russia; It can even be argued that its meaning
It was partly to unbelievers. The time has not yet come to take into account the influence
Father Alexei and write a detailed biography of this wonderful person.
But several pages about him should be interesting to friends of spiritual Russia.
II
O. Alexey Merev was born on March 17, 1859 in Moscow. It should be noted
his connection with the Moscow Metropolitan Filaret, from whom he generally takes
The beginning of the majority of the bright phenomenon of Russian church life of the XIX and XX centuries.
Alexei Mechev’s father - Alexei Ivanovich in childhood was a singer in
The famous Chudovsky choir. One case when the child almost died from
frost and was saved by Metropolitan Filaret, brought them closer, and the boy became
the pupil of the Metropolitan, who was more than the spiritual leader of Russia
half a century. He later made him a regent of the same choir, in the prime of his glory.
Metropolitan tirelessly followed the life of the Sword family and has repeatedly showed his
Prying against Alexei, the future figure, and then - a boy.
Reverence and love for Filaret filled the latter from childhood, and he always
pointed to him as the greatest example of shepherding; From him about. Alexei
Mecheev perceived self -sacrifice and to the ruthlessness of himself demanding
Attitude to their pastoral duty.
He studied about. Aleksey first at the Zaikonospaspskoy School, and then - in
Moscow Theological Seminary. He later intended to become a doctor, but from
The obedience of his mother entered the psalmers to the church of signs on Znamenka. Here
He had to suffer a lot from the rude abbot of this church, who
In every possible way he touched his psalmist, insulted and even beat. "You would come
To him, ”said brother about. Alexei,- and he lies on the couch and cries. "
However, about. Alexey demolished everything with patience and subsequently thanked the Lord,
that he gave him such a school; And his abbot, about. George, he even
I recalled as a teacher with great love.
In 1884, Alexei Merev married, and on March 19, 1893 he was ordained to
One of the smallest churches in Moscow, St. Nicholas on Maroseyka. Poor
parish, a small empty church, collapsed by a rotten church house,
Built over Yamia, where water flocked from all over the court. That's what was waiting for him
In his new parish. A very serious chronic one was still added to this
His disease is hot for his beloved wife. The new abbot had to take care of
Over the years lying motionless wife, take care of children and at the same time
Create the life of a parish that existed only legally. His measures c
in this direction were met by the ridicule of neighboring priests and
the hostility of the younger members of the
Churches, and therefore their interest is usually aimed at external cases and
legislation. Meanwhile, even large events of this order are held
Past the Church Soul, partly in general, by alienity to her external forms.
Reforms, both good and bad, lie out of the field of vision of the church people, and about
When they are spelled, then based on the motives are not spiritual, but rather political.
The Russian Church and the entire church people always do not mean reform, but
Transfiguration and spiritualization of personality and life. That's why to find a pulse
life in relation to the Russian Church can only one who gets closer to her
figures in which church consciousness recognized especially life and
spiritualized their organs.
For Russian church history of the 20th century, and especially the time
revolution, one of these organs was the rector of the Church of St. Nicholas on
Maroseyka in Moscow Father Alexei Mechev. Despite the insignificance of this
churches lost in the business and noisy part of the city, the Marosey community
was of great importance among believers not only in Moscow, but also significantly
beyond its borders, throughout Russia; It can even be argued that its meaning
It was partly to unbelievers. The time has not yet come to take into account the influence
Father Alexei and write a detailed biography of this wonderful person.
But several pages about him should be interesting to friends of spiritual Russia.
II
O. Alexey Merev was born on March 17, 1859 in Moscow. It should be noted
his connection with the Moscow Metropolitan Filaret, from whom he generally takes
The beginning of the majority of the bright phenomenon of Russian church life of the XIX and XX centuries.
Alexei Mechev’s father - Alexei Ivanovich in childhood was a singer in
The famous Chudovsky choir. One case when the child almost died from
frost and was saved by Metropolitan Filaret, brought them closer, and the boy became
the pupil of the Metropolitan, who was more than the spiritual leader of Russia
half a century. He later made him a regent of the same choir, in the prime of his glory.
Metropolitan tirelessly followed the life of the Sword family and has repeatedly showed his
Prying against Alexei, the future figure, and then - a boy.
Reverence and love for Filaret filled the latter from childhood, and he always
pointed to him as the greatest example of shepherding; From him about. Alexei
Mecheev perceived self -sacrifice and to the ruthlessness of himself demanding
Attitude to their pastoral duty.
He studied about. Aleksey first at the Zaikonospaspskoy School, and then - in
Moscow Theological Seminary. He later intended to become a doctor, but from
The obedience of his mother entered the psalmers to the church of signs on Znamenka. Here
He had to suffer a lot from the rude abbot of this church, who
In every possible way he touched his psalmist, insulted and even beat. "You would come
To him, ”said brother about. Alexei,- and he lies on the couch and cries. "
However, about. Alexey demolished everything with patience and subsequently thanked the Lord,
that he gave him such a school; And his abbot, about. George, he even
I recalled as a teacher with great love.
In 1884, Alexei Merev married, and on March 19, 1893 he was ordained to
One of the smallest churches in Moscow, St. Nicholas on Maroseyka. Poor
parish, a small empty church, collapsed by a rotten church house,
Built over Yamia, where water flocked from all over the court. That's what was waiting for him
In his new parish. A very serious chronic one was still added to this
His disease is hot for his beloved wife. The new abbot had to take care of
Over the years lying motionless wife, take care of children and at the same time
Create the life of a parish that existed only legally. His measures c
in this direction were met by the ridicule of neighboring priests and
the hostility of the younger members of the