Житие. 1 января - Илия Муромец, преподобный
текст песни
25
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
Житие. 1 января - Илия Муромец, преподобный - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
СВЕДЕНИЯ О ПРЕПОДОБНОМ ИЛИИ МУРОМЦЕ
(память 19 декабря/1 января)
Преподобный Илия, по народному именованию Чоботок (Чеботок), был родом из Мурома и подвизался в Киево-Печерской обители в XII веке. Мощи его почивают в Антониевой пещере.
Некоторые из историков считают преподобного Илию Печерского за одно лицо с богатырем Ильей Муромцем. В былинах Илья Муромец представляется человеком религиозным, в народных сказаниях проводится та мысль, что Илья Муромец после ратных подвигов и воинской службы раздал нажитые им богатства на украшение храмов и нищим и посвятил себя исключительно богослужению и, подвизаясь в делах благочестия, странствовал по земле Русской. Паломник XVIII века (Леонтий) в своих записках говорит: «Видехом храбраго воина Илию Муромца, в нетлении под покровом златым; ростом яко нынешние крупные люди; рука у него левая пробита копием, язва вся знать; а правая рука его изображена крестным знамением». Преподобный Илия почивает в молитвенном положении, сложив персты правой руки так, как принято и теперь в Православной Церкви — три первые перста вместе, а два последних пригнув к ладони. В период борьбы со старообрядческим расколом (ХVII—ХIХ вв.) этот факт из жития святого служил сильным доказательством в пользу трехперстного сложения.
(память 19 декабря/1 января)
Преподобный Илия, по народному именованию Чоботок (Чеботок), был родом из Мурома и подвизался в Киево-Печерской обители в XII веке. Мощи его почивают в Антониевой пещере.
Некоторые из историков считают преподобного Илию Печерского за одно лицо с богатырем Ильей Муромцем. В былинах Илья Муромец представляется человеком религиозным, в народных сказаниях проводится та мысль, что Илья Муромец после ратных подвигов и воинской службы раздал нажитые им богатства на украшение храмов и нищим и посвятил себя исключительно богослужению и, подвизаясь в делах благочестия, странствовал по земле Русской. Паломник XVIII века (Леонтий) в своих записках говорит: «Видехом храбраго воина Илию Муромца, в нетлении под покровом златым; ростом яко нынешние крупные люди; рука у него левая пробита копием, язва вся знать; а правая рука его изображена крестным знамением». Преподобный Илия почивает в молитвенном положении, сложив персты правой руки так, как принято и теперь в Православной Церкви — три первые перста вместе, а два последних пригнув к ладони. В период борьбы со старообрядческим расколом (ХVII—ХIХ вв.) этот факт из жития святого служил сильным доказательством в пользу трехперстного сложения.
Information about the Monk Elijah Muromets
(memory December 19/January 1)
The Monk Elijah, according to the folk naming of Chobtok (Chebotok), was from Murom and worked in the Kiev-Pechersk monastery in the 12th century. His relics rest in the Anthony cave.
Some of the historians consider the Monk Elijah Pechersky for one person with the hero Ilya Muromets. In the epics of Ilya Muromets, it seems to be a religious person, in folk legends the idea is held that Ilya Muromets, after the military exploits and military service, distributed wealth acquired by him to decorate the temples and poor services and dedicated himself exclusively by worship and, striving in the work of piety, wandered around the Russian land. The pilgrim of the XVIII century (Leonty) in his notes says: “Video of the Brave warrior Elijah Muromets, in imperfection under the cover of golden; the current large people are likely; His hand is his left with a copy, the ulcer is all to know; And his right hand is depicted by the sign of the cross. " The Monk Elijah rests in a prayer position, folding the fingers of the right hand as it is accepted and now in the Orthodox Church - the first three fingers together, and bending the last two to the palm of his hand. During the struggle with the Old Believer schism (XVII -XIX centuries), this fact from the life of the saint served as strong evidence in favor of three -permanent addition.
(memory December 19/January 1)
The Monk Elijah, according to the folk naming of Chobtok (Chebotok), was from Murom and worked in the Kiev-Pechersk monastery in the 12th century. His relics rest in the Anthony cave.
Some of the historians consider the Monk Elijah Pechersky for one person with the hero Ilya Muromets. In the epics of Ilya Muromets, it seems to be a religious person, in folk legends the idea is held that Ilya Muromets, after the military exploits and military service, distributed wealth acquired by him to decorate the temples and poor services and dedicated himself exclusively by worship and, striving in the work of piety, wandered around the Russian land. The pilgrim of the XVIII century (Leonty) in his notes says: “Video of the Brave warrior Elijah Muromets, in imperfection under the cover of golden; the current large people are likely; His hand is his left with a copy, the ulcer is all to know; And his right hand is depicted by the sign of the cross. " The Monk Elijah rests in a prayer position, folding the fingers of the right hand as it is accepted and now in the Orthodox Church - the first three fingers together, and bending the last two to the palm of his hand. During the struggle with the Old Believer schism (XVII -XIX centuries), this fact from the life of the saint served as strong evidence in favor of three -permanent addition.