ABC

Хор Свято-Троицкой Сергиевой лавры - Волною морскою
текст песни

31

0 человек. считает текст песни верным

0 человек считают текст песни неверным

Хор Свято-Троицкой Сергиевой лавры - Волною морскою - оригинальный текст песни, перевод, видео

1. Волною морскою / скрывшаго древле / гонителя мучителя / под землею скрыша спасенных отроцы; / нo мы яко отроковицы, / Господеви поим, славно бо прославися.

[Бога,] Покрывшего в древности волною морскою преследовавшего мучителя (т.е фараона) дети спасенных погребли под землею; но мы, как тогда юные девы (Исх. 15, 20-21), воспоем Господу, ибо Он торжественно прославился.

3. Тебе на водах повесившаго / всю землю неодержимо, / тварь видевши на лобнем висима, / ужасом многим содрогашеся, / несть свят, разве Тебе, Господи, взывающи.

Тебе, Господи, взывающи. Тебя, повесившего на водах всю землю без опоры, тварь, увидев висящим на лобном месте, в великом ужасе трепетала, восклицая: “Нет Святого кроме Тебя, Господи”.

4. На кресте Твое Божественное истощание / провидя Аввакум ужасся, вопияше: / Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, / приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.

Провидя Твое Божественное уничижение на кресте, Аввакум в изумлении взывал: “Ты ниспро­верг, Благий, могущество князей тьмы, сошедши к на­ходящимся в аду, как Всесильный”.

5. Богоявления Tвоего, Xpисте, / к нам милостивно бывшаго, / Исаиа свет видев невечерний, / из нощи утреневав, взываше: / вос­креснут мертвии, и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.

Исайя, пробудившись ночью и увидев не­меркнущий свет Твоего, Христе, Богоявления, милостиво бывшего для нас, восклицал: “Воскреснут мертвые, восстанут находящиеся в гробах и все живущие на земле возрадуются” (Ис. 26, 19).

6. Ят бысть, но не удержан / в персех китовых Иона: / Твой бо образ нося, / Страдавшаго, и погребению давшагося, / яко от чертога от зверя изыде; / приглашаше же кустодии, / хранящии суетная и ложная, / милость сию оставили есте.

Был поглощен, но не удержан во чреве кита Иона; ибо прообразуя Тебя, Христе, пострадавшего и погребенного, он вышел из зверя (Ион. 2, 1. 11), как из чертога, а к страже гроба Твоего взывал: “Вы, держащиеся суетного и ложного, утратили Сию Милость”.

Кондак, гл. 6:

Бездну заключивый, мертв зрится, и смирною и плащаницею обвился, во гробе полагается яко смертный Безсмертньй: жены же приидоша помазати Его миром, плачущия горько и вопиющия: сия суббота есть преблагословенная, в нейже Христос уснув, воскреснет тридневен.

Тот, Кто покорил бездну, имеет вид мертвого, будучи обвит смирной и плащаницей, и безсмертный в гроб полагается как смертный. Жены же пришли помазать Его миром, горько плача и восклицая: “Сия суббота — преблагословенная, когда Христос, уснув, воскреснет через три дня”.

7. Неизреченное чудо, / в пещи избавивый преподобныя отроки из пламене, / во гробе мертв бездыханен полагается, / во спасение нас поющих: / Избавителю Боже, / благословен еси.

Неизреченное чудо! Избавивший в печи от пламени благочестивых отроков полагается во гробе бездыханным мертвецом, для спасения нас, поющих: “Благословен Ты, Бог-Искупитель”.

8. Ужаснися, бояйся, небо / и да подвижатся основания земли: / се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый, / и во гроб мал странноприемлется. / Егоже отроцы благословите, священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки.

Содрогнись от страха небо и да поко­леблются основания земли, ибо вот причисляется к мертвым и в тесном гробе помещается Живущий на небесах, Которого, отроки, благословляйте; священники, воспевайте; люди, превозносите во все веки.

9. Не рыдай Мене, Мати, / зрящи во гробе; / Егоже во чреве без семене зачала еси Сына: / востану бо и прославлюся, / и вознесу со славою непрестанно яко Бог, / верою и любовию Тя величающия.

“Нe рыдай о Мне, Матерь, видя во гробе Сына, зачатого Тобою во чреве безсеменно, ибо Я вос­стану и прославлюсь и, как Бог, со славою вознесу непрестанно с верою и любовию величающих Тебя”.
1. with a wave of sea / hidden ancient / persecutor of the tormentor / under the ground hidden by the rescued codes; / But we are like a lad out, / we eat the Lord, gloriously glorified.

[God, who covered in ancient times a wave of sea pursuing a tormentor (i.e. Pharaoh), the children of the rescued buried under the ground; But we, like the young virgins then (Exodus 15, 20-21), we will sing to the Lord, for he solemnly became famous.

3. On the waters of the horseman / all the earth is inconspicuous, / the creature of the visima is on the forehead, / the horror of many shudders, / there is a holy thing, are you, Lord, appeal.

Lord, to you, loving. You, who hung the whole earth on the waters without support, the creature, seeing a hanging place hanging in a great horror, exclaiming: “There is no saint besides you, Lord.”

4. On the cross, your divine exhaustion / Speaking Avvakum is horrified, the scream: / You sterned the power of the power, blessed, / joining the existing in hell, as it is omnipotent.

Speaking your divine humiliation on the cross, Avvakum called out in amazement: “You are inhibiting, the good, the power of the princes of darkness, having gone to those who are in hell, as omnipotent.”

5. The Epiphany of the Two, XPist, / Tings mercifully former, / Isaia Light seeing the unbeliever, / Having urged, crying out: / resurrected dead, and there will be rushing in the coffin, / and all the earthodorodia will rejoice.

Isaiah, having awakened at night and seeing your spawning light, Christ, the Epiphany, the graciously former for us, exclaimed: “The dead will be resurrected, who are in the tombs will rise and all those living on the ground will rejoice” (Isa. 26, 19).

6. Yat is forced, but not retained / in the Persech of whale ions: / your image is worn, / suffering, and the burial of the long -haired, / like from the hell from the beast; / inviting Kustododi, / storing vain and false, / this mercy was left.

He was absorbed, but not withheld in the womb of China, Jonah; For Providing you, Christ, who suffered and buried, he came out of the beast (Ion 2, 1. 11), as from a chant, and to the guard of your tomb called: "You, holding vain and false, have lost this mercy."

Kondak, ch. 6:

The abyss is prisoner, he was dead, and he was wrapped in the shuffle and the cloakie, in the coffin, it was supposed to be mortal miserable: the wives of the blessing of his world, crying bitterly and glaring: this Saturday is the merely -converse, asleep Christ asleep, will be resurrected by the Tridnevnoye.

Anyone who conquered the abyss has the appearance of the dead, being accused by the humble and a shroud, and the immortal in the coffin relies as a mortal. The wives came to anoint him with the world, crying bitterly and exclaiming: “This Saturday is the essential, when Christ, falling asleep, will resurrect in three days.”

7. An indescribable miracle, / Delivered reverend from Flame in the cave, / in the coffin is deadly hopeless, / in the salvation of us singing: / The deliverer God, / Blessed thou.

Inexperienced miracle! He who saved in the stove from the flame of pious youths relies in the tomb of a lifeless dead man, to save us, singing: "Blessed are you, the abyss god."

8. Horrible, fight, the sky / and may the foundations of the earth move: / Ce Bo in the dead is charged with the excavated alive, / and it is small in the coffin. / He bless the abstracts, sing the priests, / people extol the people for the whole century.

The sky is shifted with fear and may the foundations of the Earth shake, for it is reckoned with the dead and in a cramped coffin, living in heaven, which, youth, bless; priests, praise; People, extol in all eyelids.

9. Do not sob, Mati, / EXPLAY in the coffin; / Him in the womb, without Semyon, I conceived a son: / I will be glorified and glorify, / and ascend with the glory unceasingly like God, / faithful and love of the Majesty.

“NO sob about me, the mother, seeing in the coffin of the son, conceived in the womb, I will be bombarded and become famous and, like a god, with glory ascendedly with the faithful and love of you.”

Другие песни исполнителя:

Все тексты Хор Свято-Троицкой Сергиевой лавры

Верный ли текст песни?  Да | Нет