Alessandro Marcello - Concerto for Oboe in D minor
текст песни
32
0 человек. считает текст песни верным
0 человек считают текст песни неверным
Alessandro Marcello - Concerto for Oboe in D minor - оригинальный текст песни, перевод, видео
- Текст
- Перевод
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -- No harpsichord in this version ---- Pre-romantic mainstream, 1700-1815, ?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -
- No harpsichord in this version --
-- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project, ?;
Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny/author, May, 2014
Писать об этом произведении можно много, пространно и глубинно, но так и не докопаться до его сути.
Что это? Божественный дар, насмешка Космоса или просто всплеск невообразимого Гения?
В своем монументальном (хотя и весьма спорном) музыковедческом труде "Основная История музыки от Античных времен до настоящего времени"1776-1789 гг (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)) Чарльз Берни называет десятки композиторов разных эпох, кого вскольз, кого подробно (с Рамо долго и пространно спорит), но ни полсловом не упоминает композитора Алессандро Марчелло (Бенедетто Марчелло упоминает). Странно и нелепо для музыковеда, пишущего специальный труд для королевы Англии. Уж в его-то время это мощнейшее произведение должно было быть среди самых-самых, коль скоро, по официальным данным, вышло оно в 1717 году и вряд ли затерялось среди множества произведений своего времени. Или Берни (подобно современному музыковедению) относил Алессандро к композиторам-любителям? Лично я так не думаю, просто Чарльз Берни, как человек образованный (хотя и предвзятый), прекрасно знал, кому именно принадлежит данное произведение. А вот мы не знаем. И можем только догадываться. По некоторым - очевидным и не очень - признакам.
Начнем с названия " Концерт для Гобоя, Струнных и Клавесина Ре-минор".
Здесь важно обратить внимание на две вещи:
1. Концерт для гобоя
2. Клавесин
1. Если произведение написано в 1717 году, то композитор, написавший его, так или иначе опирался на современный ему музыкальный формат. Таковым был Кончерто Гроссо, где доминировало Концертино, т.е. ансамбль струнных инструментов, в сопровождении оркестра и клавесина. Концерт для духового инстумента был совершенным ноу-хау своего времени. Это первое. Второе: формат концерта - трехчастный (то самое "быстро-медленно-быстро", что можно было отметить как тенденцию у Корелли в его Кончерто Гроссо, написанное незадолго до смерти, а Корелли умер в 1713 г), и это уже второе ноу-хау. Не слишком ли круто для композитора-любителя? При этом нельзя не заметить удивительную гармоническую устойчивость произведения. Перед нами стройное полотно, без характерных для музыки того времени агармоничных шатаний и брожений.
2. Клавесин указан как обязательный музыкальный инструмент в данном произведении. При этом я ни на одной записи клавесина не слышал. Да и струнный ансамбль сопровождения сложно назвать "барочным", т.е. с виолой дамур и виолой да гамбой вместо альта и виолончели, ну и барочной скрипкой (с металлическим полу-виольным звучанием, а не "соломенным", как у романтической скрипки). Получается: либо это подделка более позднего времени (пост-сальерьевских романтиков, например, каковыми, скорее всего, является большинство подделок в музыке, сплошь и рядом ныне исполняемой на романтических скрипках, о существовании которых большинство "гениев" не подозревало даже), либо произведение намеренно искажено, и партия клавесина или не берется в расчет исполнителями по давней традиции, или попросту утеряна/уничтожена.
Если представить себе обычный среднестатистический оркестр 1717 года, то он бы выглядел примерно так:
Клавесин
Пара барочных скрипок (переходный вид от средневековых виол до скрипок времен Страдивари или Гварнери)
Виола дамур (очень "сочный" инструмент в альтовом регистре)
Виола да гамба (мощный низовый ин
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -
- No harpsichord in this version --
-- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project, ?;
Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny/author, May, 2014
Писать об этом произведении можно много, пространно и глубинно, но так и не докопаться до его сути.
Что это? Божественный дар, насмешка Космоса или просто всплеск невообразимого Гения?
В своем монументальном (хотя и весьма спорном) музыковедческом труде "Основная История музыки от Античных времен до настоящего времени"1776-1789 гг (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)) Чарльз Берни называет десятки композиторов разных эпох, кого вскольз, кого подробно (с Рамо долго и пространно спорит), но ни полсловом не упоминает композитора Алессандро Марчелло (Бенедетто Марчелло упоминает). Странно и нелепо для музыковеда, пишущего специальный труд для королевы Англии. Уж в его-то время это мощнейшее произведение должно было быть среди самых-самых, коль скоро, по официальным данным, вышло оно в 1717 году и вряд ли затерялось среди множества произведений своего времени. Или Берни (подобно современному музыковедению) относил Алессандро к композиторам-любителям? Лично я так не думаю, просто Чарльз Берни, как человек образованный (хотя и предвзятый), прекрасно знал, кому именно принадлежит данное произведение. А вот мы не знаем. И можем только догадываться. По некоторым - очевидным и не очень - признакам.
Начнем с названия " Концерт для Гобоя, Струнных и Клавесина Ре-минор".
Здесь важно обратить внимание на две вещи:
1. Концерт для гобоя
2. Клавесин
1. Если произведение написано в 1717 году, то композитор, написавший его, так или иначе опирался на современный ему музыкальный формат. Таковым был Кончерто Гроссо, где доминировало Концертино, т.е. ансамбль струнных инструментов, в сопровождении оркестра и клавесина. Концерт для духового инстумента был совершенным ноу-хау своего времени. Это первое. Второе: формат концерта - трехчастный (то самое "быстро-медленно-быстро", что можно было отметить как тенденцию у Корелли в его Кончерто Гроссо, написанное незадолго до смерти, а Корелли умер в 1713 г), и это уже второе ноу-хау. Не слишком ли круто для композитора-любителя? При этом нельзя не заметить удивительную гармоническую устойчивость произведения. Перед нами стройное полотно, без характерных для музыки того времени агармоничных шатаний и брожений.
2. Клавесин указан как обязательный музыкальный инструмент в данном произведении. При этом я ни на одной записи клавесина не слышал. Да и струнный ансамбль сопровождения сложно назвать "барочным", т.е. с виолой дамур и виолой да гамбой вместо альта и виолончели, ну и барочной скрипкой (с металлическим полу-виольным звучанием, а не "соломенным", как у романтической скрипки). Получается: либо это подделка более позднего времени (пост-сальерьевских романтиков, например, каковыми, скорее всего, является большинство подделок в музыке, сплошь и рядом ныне исполняемой на романтических скрипках, о существовании которых большинство "гениев" не подозревало даже), либо произведение намеренно искажено, и партия клавесина или не берется в расчет исполнителями по давней традиции, или попросту утеряна/уничтожена.
Если представить себе обычный среднестатистический оркестр 1717 года, то он бы выглядел примерно так:
Клавесин
Пара барочных скрипок (переходный вид от средневековых виол до скрипок времен Страдивари или Гварнери)
Виола дамур (очень "сочный" инструмент в альтовом регистре)
Виола да гамба (мощный низовый ин
Alessandro Marcello (1673-1747)-Concerto for Oboe, String, Harpsichord in D Minor (1717)-1.andante spiccato; 2.adagio; 3.Presto-no Harpsichord in this version ---- Pre-Romantic Mainstream, 1700-1815,?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T
Alessandro Marcello (1673-1747) -Concerto for OBOE, String, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.andante spiccato; 2.adagio; 3.Presto -
- No Harpsichord in this Version -
-"Pre-Romantic Mainstream, 1700-1815" Project,?;
Clear Sound Technology (CST) - Sound Edition Especially for this Project - Konstantin Totcheny/Author, May, 2014
You can write about this work a lot, extensively and deeply, but never get to the bottom of its essence.
What is this? Divine gift, mockery of space, or just a surge of an unimaginable genius?
In his monumental (albeit very controversial) music -making work "The main story of the ancient times to the present" 1776-1789 (Charles Burney - A General History of Music From The Earliest Ages to the Present Perio (1789)) Charles Bernie calls Charles Dozens of composers of different eras, who are talking about who are in detail (with Ramo for a long time and extensively), but does not mention the composer Alessandro Marcello (Benedetto Marcello mentions the composer). Strange and ridiculous for a musicologist writing special work for the Queen of England. Already at his time, this powerful work was supposed to be in the midst of the most, as soon as, according to official figures, it turned out in 1717 and is unlikely to be lost among many works of its time. Or did Bernie (like modern musicology) attribute Alessandro to amateur composers? Personally, I don’t think so, just Charles Bernie, like an educated person (albeit biased), knew very well who exactly this work belongs. But we do not know. And we can only guess. For some - obvious and not very - signs.
Let's start with the name "Concert for Goboy, String and Harvest Re-Minor."
It is important to pay attention to two things:
1. Goboy concert
2. Classy
1. If the work was written in 1717, then the composer who wrote it was somehow relied on a modern musical format. Such was Kontsherto Grosso, where concertino dominated, i.e. The ensemble of string instruments, accompanied by an orchestra and harpsichord. The concert for the windy instrument was perfect know-how of his time. This is the first. Second: the format of the concert is three-part (the very “fast-honey-bastard” that could be noted as a tendency with Corelli in his conchto Grosso, written shortly before his death, and Corelli died in 1713), and this is the second know-how . Is it too cool for an amateur composer? In this case, one cannot fail to notice the amazing harmonious stability of the work. Before us is a slender canvas, without unarmonic shaking and fermentation characteristic of the music of that time.
2. The harpsichord is indicated as a mandatory musical instrument in this work. At the same time, I did not hear on any record of the harpsichord. Yes, and the string ensemble of escort can hardly be called "baroque", i.e. With Viola Damur and Viola and Gambo instead of Alta and cello, well, a baroque violin (with a metal semi-viol sound, and not "straw", like a romantic violin). It turns out: either this is a fake of a later time (post-Salirey romantics, for example, which, most likely, is the majority of fakes in music, which is now fully performed on romantic violins, the existence of which most of the "geniuses" did not even suspect), or a work It is deliberately distorted, and the Party of the harpsichord is either not taken into account by the performers according to a long tradition, or simply lost/destroyed.
If you imagine an ordinary average average orchestra of 1717, then it would look something like this:
Harpsichord
A pair of baroque violins (transitional view from medieval cells to violins of the time of Stradivari or Guarneri)
Viola Damur (very "juicy" instrument in the Altov Register)
Viola da Gamba (powerful lower
Alessandro Marcello (1673-1747) -Concerto for OBOE, String, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.andante spiccato; 2.adagio; 3.Presto -
- No Harpsichord in this Version -
-"Pre-Romantic Mainstream, 1700-1815" Project,?;
Clear Sound Technology (CST) - Sound Edition Especially for this Project - Konstantin Totcheny/Author, May, 2014
You can write about this work a lot, extensively and deeply, but never get to the bottom of its essence.
What is this? Divine gift, mockery of space, or just a surge of an unimaginable genius?
In his monumental (albeit very controversial) music -making work "The main story of the ancient times to the present" 1776-1789 (Charles Burney - A General History of Music From The Earliest Ages to the Present Perio (1789)) Charles Bernie calls Charles Dozens of composers of different eras, who are talking about who are in detail (with Ramo for a long time and extensively), but does not mention the composer Alessandro Marcello (Benedetto Marcello mentions the composer). Strange and ridiculous for a musicologist writing special work for the Queen of England. Already at his time, this powerful work was supposed to be in the midst of the most, as soon as, according to official figures, it turned out in 1717 and is unlikely to be lost among many works of its time. Or did Bernie (like modern musicology) attribute Alessandro to amateur composers? Personally, I don’t think so, just Charles Bernie, like an educated person (albeit biased), knew very well who exactly this work belongs. But we do not know. And we can only guess. For some - obvious and not very - signs.
Let's start with the name "Concert for Goboy, String and Harvest Re-Minor."
It is important to pay attention to two things:
1. Goboy concert
2. Classy
1. If the work was written in 1717, then the composer who wrote it was somehow relied on a modern musical format. Such was Kontsherto Grosso, where concertino dominated, i.e. The ensemble of string instruments, accompanied by an orchestra and harpsichord. The concert for the windy instrument was perfect know-how of his time. This is the first. Second: the format of the concert is three-part (the very “fast-honey-bastard” that could be noted as a tendency with Corelli in his conchto Grosso, written shortly before his death, and Corelli died in 1713), and this is the second know-how . Is it too cool for an amateur composer? In this case, one cannot fail to notice the amazing harmonious stability of the work. Before us is a slender canvas, without unarmonic shaking and fermentation characteristic of the music of that time.
2. The harpsichord is indicated as a mandatory musical instrument in this work. At the same time, I did not hear on any record of the harpsichord. Yes, and the string ensemble of escort can hardly be called "baroque", i.e. With Viola Damur and Viola and Gambo instead of Alta and cello, well, a baroque violin (with a metal semi-viol sound, and not "straw", like a romantic violin). It turns out: either this is a fake of a later time (post-Salirey romantics, for example, which, most likely, is the majority of fakes in music, which is now fully performed on romantic violins, the existence of which most of the "geniuses" did not even suspect), or a work It is deliberately distorted, and the Party of the harpsichord is either not taken into account by the performers according to a long tradition, or simply lost/destroyed.
If you imagine an ordinary average average orchestra of 1717, then it would look something like this:
Harpsichord
A pair of baroque violins (transitional view from medieval cells to violins of the time of Stradivari or Guarneri)
Viola Damur (very "juicy" instrument in the Altov Register)
Viola da Gamba (powerful lower
Другие песни исполнителя: